Naprawa czy zakup nowej pompy ABS – na co się zdecydować?
Objawy uszkodzenia ABS lub jej sterownika
Pompa ABS składa się z tzw. podstawy, do której podłącza się przewody hamulcowe, z silnika elektrycznego i zaworów elektromagnetycznych. Stanowi podzespół całego układu ABS/ESP. ESP to rozwinięcie układu ABS, jest układem wspomagającym stabilność naszego pojazdu, kontroluje prędkości obrotowe kół. Potrafi wykryć ewentualny poślizg i wyprowadzić z niego samochód. Jeśli chodzi o pompę ABS, możemy mieć do czynienia z uszkodzeniem któregoś z jej elementów lub z awarią sterownika. Głównych objawów awarii jest kilka: zapala się kontrolna ABS na liczniku (może zapalać się i gasnąć na zmianę), na liczniku nie wyświetla się prędkość, lub ABS raz działa, innym razem nie. Należy wówczas zdecydować się na kompleksową diagnostykę.
Naprawa, czy nowa pompa ABS?
W niektórych poradnikach dotyczących ABS/ESP możemy spotkać się z opiniami, że pompa ABS jako podzespół nie powinna być rozbierana i jeśli nastąpi awaria, trzeba ją wymienić na nową jako całość. Samochody to dziś zaawansowane maszyny z mnóstwem podzespołów i dodatków, masa powiązanej ze sobą elektroniki. Fachowa diagnostyka pozwala sprawdzić, czy aby awaria, którą sugeruje np. migająca kontrolka ABS, nie jest jedynie niewielkim uszkodzeniem któregoś z elementów całego systemu, czy nie szwankuje na przykład sterownik, jak już wspomnieliśmy. Naprawa pomp ABS jest czasem możliwa! A jeżeli pompa ABS jest rzeczywiście wyraźnie uszkodzona, nie nadaje się już do dalszej naprawy, jesteśmy w stanie to stwierdzić i zaproponować nową. Zakup właściwej pompy ABS jest bardzo ważny, a my potrafimy pomóc w wyborze.