Po czym poznać, że nastąpiła awaria pompy ABS?
Co odpowiada za uszkodzenia pomp ABS w większości przypadków?
Zacznijmy od tego, jak właściwie działa pompa ABS w całym układzie. W momencie, kiedy czujnik ABS wykryje różnice w prędkościach obrotowych kół, to pompa odpowiada za regulację ciśnienia płynu hamulcowego w całym układzie. Dzięki tejże regulacji podczas hamowania nie następuje blokada kół, pompa zwiększa efektywność i bezpieczeństwo hamowania. Za niewłaściwe funkcjonowanie pomp ABS odpowiadają zwykle awarie sterowania całym układem; w przypadku starszych pojazdów zdarza się również, że przyczyną uszkodzenia jest brak wymiany płynu hamulcowego.
Fachowa diagnostyka pozwalająca sprawdzić działanie pompy ABS
Głównych objawów uszkodzenia pompy ABS lub awarii sterownika jest kilka. Wyraźną wskazówką jest oczywiście włączenie się kontrolki ABS na liczniku; światełko może zapalać się i gasnąć zmiennie. Jeśli ABS raz działa, innym razem nie, to również może być spowodowane awarią. Kolejny wyraźny objaw to nie pojawianie się na liczniku prędkości. Objawów uszkodzenia ABS (pompy, sterownika, innych elementów) może być wiele i nie są one zawsze jednoznaczne. Zdarza się, że naprawie poddajemy inny element, a to nie przynosi oczekiwanego efektu. Wówczas zdecydowanie warto sprawdzić układ ABS. Jeśli szwankuje lub jest uszkodzona niewielka część, może wystarczyć regeneracja lub naprawa, zwykle naprawa sterownika pompy ABS. Jest ona trudna, ale możliwa. Jeżeli problem dotyczy samej pompy, która jest zazwyczaj nierozbieralna, konieczna jest wymiana z uważnym montażem i podłączeniem.